Een leerecosysteem

Wat is dat precies?

Leren doen we niet alleen op school, maar ook in ons dagdagelijkse leven. We leren op plekken of in contexten vanuit onze interesses, passie of om iets te kunnen betekenen. Denk bv. aan wat we doen tijdens onze vrije tijd, tijdens het beoefenen van onze hobby’s of als vrijwilliger.

Leerecosystemen worden gevormd door lokale actoren zoals bibliotheken, musea, jeugdhuizen, zorginstellingen, sportclubs,… die samen meer van dit soort contexten creëren.

Op die manier vinden jong en oud meer kansen in hun omgeving om vanuit goesting (nieuwe) dingen te proberen. Zo ontdekken en ontwikkelen ze hun talenten in een context die aansluit op hun interesses.

HET LEERECOSYSTEEM IN ENKELE KERNZINNEN

Afstappen van traditioneel denken over leren

Creëren van informele leercontexten

Het aangaan van ruime partnerschappen (over de grenzen van de organisatie heen)

Verschillende (bestaande) vormen van leren op lokaal niveau met elkaar verbinden

Leerecosystemen versterken leergoesting

  • Vertrekken vanuit talent en interesse

  • Dagdagelijkse contexten

  • Iedereen samen: lokaal bestuur, ondernemers, organisaties,verenigingen, culturele initiatieven, sportclubs,welzijnsdiensten…

  • Van jongs af aan

Beringen Talentenstad

Ons eigen leerecosysteem

Strategie

De strategisch aanpak binnen het beleidsdomein Mens is ingegeven door de zogenaamde netwerkgedachte. Een leerecosysteem past hier perfect in.

De zgn. wicked problems: onze samenleving wordt steeds complexer en dat zorgt voor de nodige uitdagingen. Daarom maakt lineair denken plaats voor systeemdenken.

De ecosystemische aanpak

  • Brede strategische samenwerkingen

  • Niet enkel dienstoverschrijdend

  • Elkaar versterken

  • Maatschappelijke uitdagingen

  • Sociale impact

Uitdagingen in Beringen

Grijs en groen

Het aantal ouderen neemt sterk toe en ook het aantal jongeren groeit sterk. Dat komt onder andere door geboortes in vele nieuwbouwwijken.

Diversiteit

Omwille van het mijnverleden.
Het percentage inwoners met een niet-Belgische herkomst is 34,8% in Beringen ten opzichte van 23,9% in Vlaanderen en 29,3% in Limburg.

Sociale kwetsbaarheid

Verhoogde sociale kwetsbaarheid en armoede.
In de afgelopen 10 jaar is het aantal leefloners verdubbeld.

Uitgangspunt

Geef talent zuurstof en een plek om het te delen en ontdekken. Enkel op die manier krijgt talent betekenis en kan het floreren.

Lutgart

De site vormt de ideale voedingsbodem voor ons leerecosysteem. Alles is er aanwezig om zaadjes te planten en talentontwikkeling ten volle te stimuleren. Meer weten over de site zelf? Ontdek het hier.

Kerncoalitie

Via een voortraject ontstond er een kerncoalitie, die wordt gevormd door Arktos en Stad Beringen.

Doelgroep

Voornamelijk jongeren, maar bij uitbreiding iedere Beringenaar.

Experimenten / Ervaringen

Om vanuit de Lutgartsite aan talentstimulatie te doen en een breed netwerk op te bouwen, heb je verbinding nodig. Daarom werken we in eerste instantie aan de verbinding op de site zelf: tussen de bewoners van de site (de handelaars, sportclubs, organisaties,… daar aanwezig) en de bezoekers.

Ultieme doel

Iedere Beringenaar kent zijn talent en kan dit ten volle benutten.

Theory of Change

We werken via het model van de Theory of change om impact te verwezenlijken. Lekker ouderwets via post-it’s werkt voor ons op dit moment het best. Altijd welkom in ons lokaal om ze te bewonderen!

Scrum

Onze scrummuur! Ook te bewonderen in ons lokaal.
Via sprints plannen we taken en deeltaken in, die wij tijdens ons kernoverleg (Arktos en Stad Beringen) evalueren.

“Talent dat je hebt, is slechts betekenisvol als er een plek of omgeving is waar anderen zijn en je het kan laten zien.”