Een leerecosysteem
Wat is dat precies?
Leren doen we niet alleen op school, maar ook in ons dagdagelijkse leven. We leren op plekken of in contexten vanuit onze interesses, passie of om iets te kunnen betekenen. Denk bv. aan wat we doen tijdens onze vrije tijd, tijdens het beoefenen van onze hobby’s of als vrijwilliger.
Leerecosystemen worden gevormd door lokale actoren zoals bibliotheken, musea, jeugdhuizen, zorginstellingen, sportclubs,… die samen meer van dit soort contexten creëren.
Op die manier vinden jong en oud meer kansen in hun omgeving om vanuit goesting (nieuwe) dingen te proberen. Zo ontdekken en ontwikkelen ze hun talenten in een context die aansluit op hun interesses.
HET LEERECOSYSTEEM IN ENKELE KERNZINNEN
Afstappen van traditioneel denken over leren
Creëren van informele leercontexten
Het aangaan van ruime partnerschappen (over de grenzen van de organisatie heen)
Verschillende (bestaande) vormen van leren op lokaal niveau met elkaar verbinden
Leerecosystemen versterken leergoesting
Vertrekken vanuit talent en interesse
Dagdagelijkse contexten
Iedereen samen: lokaal bestuur, ondernemers, organisaties,verenigingen, culturele initiatieven, sportclubs,welzijnsdiensten…
Van jongs af aan
Beringen Talentenstad
Ons eigen leerecosysteem
Strategie
De strategisch aanpak binnen het beleidsdomein Mens is ingegeven door de zogenaamde netwerkgedachte. Een leerecosysteem past hier perfect in.
De zgn. wicked problems: onze samenleving wordt steeds complexer en dat zorgt voor de nodige uitdagingen. Daarom maakt lineair denken plaats voor systeemdenken.
De ecosystemische aanpak
Brede strategische samenwerkingen
Niet enkel dienstoverschrijdend
Elkaar versterken
Maatschappelijke uitdagingen
Sociale impact
Uitdagingen in Beringen
Grijs en groen
Het aantal ouderen neemt sterk toe en ook het aantal jongeren groeit sterk. Dat komt onder andere door geboortes in vele nieuwbouwwijken.
Diversiteit
Omwille van het mijnverleden.
Het percentage inwoners met een niet-Belgische herkomst is 34,8% in Beringen ten opzichte van 23,9% in Vlaanderen en 29,3% in Limburg.
Sociale kwetsbaarheid
Verhoogde sociale kwetsbaarheid en armoede.
In de afgelopen 10 jaar is het aantal leefloners verdubbeld.
Uitgangspunt
Geef talent zuurstof en een plek om het te delen en ontdekken. Enkel op die manier krijgt talent betekenis en kan het floreren.
Lutgart
De site vormt de ideale voedingsbodem voor ons leerecosysteem. Alles is er aanwezig om zaadjes te planten en talentontwikkeling ten volle te stimuleren. Meer weten over de site zelf? Ontdek het hier.
Kerncoalitie
Via een voortraject ontstond er een kerncoalitie, die wordt gevormd door Arktos en Stad Beringen.
Doelgroep
Voornamelijk jongeren, maar bij uitbreiding iedere Beringenaar.
Experimenten / Ervaringen
Om vanuit de Lutgartsite aan talentstimulatie te doen en een breed netwerk op te bouwen, heb je verbinding nodig. Daarom werken we in eerste instantie aan de verbinding op de site zelf: tussen de bewoners van de site (de handelaars, sportclubs, organisaties,… daar aanwezig) en de bezoekers.
Ultieme doel
Iedere Beringenaar kent zijn talent en kan dit ten volle benutten.
Theory of Change
We werken via het model van de Theory of change om impact te verwezenlijken. Lekker ouderwets via post-it’s werkt voor ons op dit moment het best. Altijd welkom in ons lokaal om ze te bewonderen!
Scrum
Onze scrummuur! Ook te bewonderen in ons lokaal.
Via sprints plannen we taken en deeltaken in, die wij tijdens ons kernoverleg (Arktos en Stad Beringen) evalueren.