Lerend netwerk

Samen met de andere leerecosystemen vormen we een lerend netwerk, want ook leerecosystemen hebben nog heel wat te leren!

Regina Mundi Genk

VISIE:
De Regina Mundi (RM) site is een motor voor innovatieve talentontwikkeling in het centrum van Genk waar wordt ingezet op brede talentontwikkeling. De focus ligt hierbij op vier talentdomeinen (het artistieke, sportieve, sociale en technologiedomein). Binnen de Genkse context is deze talentontwikkeling onlosmakelijk verbonden met taalvaardigheid en persoonlijke ontwikkeling.​

Een grote diversiteit van vaste en tijdelijke actoren vormen een netwerk waarbij gedeelde ambities inzake talentdetectie en –ontwikkeling ingebakken zitten. Daarbij ontsluiten we samen een divers, nabij en laagdrempelig aanbod waarbij maximaal gestreefd wordt naar synergiën en kruisbestuiving. ​

De site is een levendige plek waarin de 3 niveaus van empowerment: zien doen – samen doen – zelf doen centraal staan. Het is een open en groene plek waar mensen graag verblijven en geprikkeld worden om hun talenten te ontdekken en/of (verder) te ontwikkelen en waar iedereen diverse leerpaden kan bewandelen.​

De uitbreiding met ‘LABIOMISTA - OpUnDi Genk’ als een tweede groeikern biedt zich aan als een logische volgende stap in de ontwikkeling van een geïntegreerd leerecosysteem op stadsniveau. Inhoudelijke focus van OpUnDi Genk ligt op kunst, natuur & cultuur als leerplatformen en kennisbronnen.

KLOOZ Borgloon & Zuid-Limburg

VISIE:
Wij geloven dat ruimte krijgen om te leren en te experimenteren bijdraagt tot zinvolle zelfontplooiing en ondernemerschap. Daarom maakt Klooz van Zuid-Limburg een welvarende en gelukkige durf-regio. Waar de goesting om te leren en te experimenteren aangewakkerd, gevoed en gefaciliteerd wordt.

Klooz is een open experimenteerplek op de site van het Birgittijnenklooster van Borgloon.

Mensen en organisaties engageren zich binnen Klooz om innovatieve voorstellen te bedenken en uit te voeren voor de 21-eeuwse streekgebonden maatschappelijke uitdagingen.

Door in co-creatie lerende experimenten uit te rollen, streeft Klooz naar een meer welvarende en gelukkige regio. De experimenten leiden tot concrete, laagdrempelige en hedendaagse oplossingen waaraan elk van de deelnemers een noodzakelijke bijdrage heeft.

De coalitie van klooz ondersteunt deze experimenten ruimtelijk, logistiek en inhoudelijk. Elk Klooz-experiment wordt duurzaam, toegankelijk en nabij uitgerold en begeleid.

Elke deelnemer van Klooz durft samenwerken en wil (bij)leren. Hij/zij draagt kritisch en actief bij tot het bewerkstelligen van bovenstaand doel waardoor er meer samenwerking, een kritische kruisbestuiving en een blijvende synergie ontstaat in en rond het leereco-systeem Klooz en de experimenten.

De leerplek Klooz omvat de kloostersite met outreachende tentakels naar het karakteristieke landschap en andere locaties in Borgloon, Tongeren, Heers en Wellen. Op die manier blijft Klooz dichtbij de doelgroep, grondstoffen en vaardigheden en blijft de diversiteit van de deelnemers en het leer- en experimentenaanbod gegarandeerd.

Een leerecosysteem voor Poperinge

VISIE:
De kernpartners in dit project dromen van een wereld waarin:

  • iedereen kan en mag schitteren.

  • we al het talent bij iedereen (van jong tot oud) ontdekken, ophalen, inzetten én de

  • ontwikkeling ervan stimuleren.

  • iedereen uit eigen talent iets kan betekenen en bijleren. En dit in elke wijk, (deel-)gemeente of stad in de regio Poperinge

  • nomadisch leren een evidentie is.

  • we afstappen van enkel formeel leren en informeel en non-formeel leren herwaarderen.

LLL hierdoor de goesting tot Lekker Leuk Leren oproept (in plaats van het gevoel van “levenslang” veroordeeld zijn tot leren).

In de regio Poperinge woont een mix van mensen. (…). Binnen ons leerecosysteem zijn ‘mentoren en coaches’ onze smaakmakers. Niet in elk experiment/ lokale plek zijn deze smaakmakers professionele spelers. Dit kan ook een lokale handelaar, vrijwillig schooldirecteur, vrijwillig (zorg-)partner, … zijn als dit door de kring van mentoren en coaches duidelijk omschreven is én als er voldoende omkadering en ondersteuning voorzien is.

Vanuit de inclusieve gedachte beogen we een breed publiek van jongeren en volwassenen. We vertrekken vanuit verschillende thema’s: leren, cultuur, mobiliteit, welzijn, dienstverlening, … (…) We verruimen de toegankelijkheid van die thema’s naar alle inwoners door hen verschillende leer- en experimenteerplekken aan te bieden waar ze (samen) kunnen leren met én van elkaar.

Het opzetten van leerplekken en leerexperimenten gebeurt in de dagdagelijkse realiteit, waarbij we vertrekken van reeds bestaande werkingen en structuren, die we versterken en verder uitbouwen.

Een leerecosysteem voor Ieper

VISIE:
In Ieper en deelgemeenten bestaat een leerecosysteem dat alle vormen van leren met elkaar verbindt.

Naast het traditionele formele leeraanbod is een leeromgeving gecreëerd die beter aansluit bij de leefwereld van elke burger en gevoed wordt door de leervragen van burgers. Formele en informele leeraanbieders ontwikkelen een dynamiek die leerinhoud op een toegankelijke, economisch haalbare en duurzame manier tot bij de burger brengt.

De burger ontdekt nieuwe en diverse leermogelijkheden die aansluiten bij hun belangstelling en leervermogen. Het leeraanbod is laagdrempelig en toegankelijk en biedt de mogelijkheid aan de burgers om hun talenten te ontdekken, te onderzoeken en in te zetten. Er heerst een open leercultuur waarbij leergoesting bij de burger wordt gestimuleerd.

Burgers ontdekken hun kracht als leeraanbieder (lokaal talent) en worden gestimuleerd, ondersteund en uitgedaagd om hun leren verder te ontwikkelen. Leren wordt een spontaan en natuurlijk gegeven in plaats van een (opgelegde) verplichting.

Het leerecosysteem biedt bijgevolg een toegevoegde waarde aan elke individuele burger: de burger wordt weerbaarder, veerkrachtiger en meer zelfredzaam, wat bijdraagt tot een positievere en krachtigere samenleving.

Beringen Talentenstad

VISIE:
Onderbenutte talenten aanboren en inzetten. In een job, een maatschappelijk engagement, om anderen te versterken i.f.v. persoonlijke ontwikkeling.

Verder bouwen en verbinden van bestaande initiatieven, en nieuwe projecten creëren rond wetenschap en techniek, zorg en welzijn, ondernemen, beleven en ontwerpen.

Het project werkt acties uit rond de volgende ambities:

  • Leren op school en leren in de omgeving beter verbinden

  • Samen zichtbaar zijn

  • Nieuwe activiteiten creëren en beleven

  • Bestaande mogelijkheden van informeel leren verbinden

  • Buurt meer betrekken bij leerplekken

  • Talentontwikkeling in vrije tijd verbinden aan professionele ontwikkeling

  • Actief inzetten op doelgroepen

Leraren, opleiders, vrijwilligers, ondernemers en ontwerpers verbinden zodat ze beter kunnen helpen bij talentontwikkeling.